Sider

torsdag 9. januar 2014

Nøttekake med banan og sjokoladefyll

En venninne av meg hadde bursdag for noen dager siden. I den anledning hadde eg lyst til å overraske henne med en kake. En sunnere kake og en uten hvetemel siden det er noe hun bør holde seg unna. Resultatet ble en nøttekake med sjokolade - og bananfyll, og den ble faktisk smakfull og god :) Jeg skal derfor lage den til min sønns dåp i februar. Da tenkte jeg å eksperimentere litt mer ved å blant annet ha jordbærfyll i kaka. Gøy å prøve nye ting :)

Ingredienser

Nøttebunn

<3    Brukte 5 små egg (eller fire store).
<3    Sukrin ca 40 gram.
<3    150 g hasselnøtter.
<3    50 g salte pistasjenøtter.
<2    2 1/2 ts bakepulver.
<3    2 ss extra virgin coconut oil.
< 3   2 ss mesquite pulver.
<3    4-5 ss solsikkefrø.

Sjokolade - og bananfyll

<3    En 1/2 plate 70% sjokolade eller annen kokesjokolade.
<3    ca 40 g extra virgin coconut oil.
<3    2 ss mesquite pulver.
<3    1 ss lucuma.
<3    1 ss yaconpulver.
<3    2 bananer.
<3    8-9 ss kaffe.
<3    1 ss økologisk akasiehonning.
<3    Ha i melis, sukrinmelis eller annen søtning til du for en passe tykk masse.
<3    3 ts lakrisekstrakt.
<3    1 egg.
<3    1-2 ss kaffe.


Slik lagde jeg nøttebunnen:

1) Pisk eggedosis av egg og sukrin.

2) Tilsett kvernede nøtter og solsikkefrø, rør det forsiktig inn.

3) Tilsett bakepulver og mesquite. Det sistenevnte gir en karamellaktig smak.

4) Ha i 2 ss smeltet extra virgin coconut oil (smeltes i vannbad).

5) Hell massen i en smurt liten kakeform.

6) Stekes på 200 grader i ca 25 min.


Sjokolade og bananfyll:

1)  Smelt extra virgin coconut oil og sjokolade i vannbad.

2)  Ha i lakrisekstrakt (eg elsker lakris, men kan sløyfes) og honning.

3)  Ha i mesquite, yaconpulver og lucuma.
     Dette er supermat som kan brukes som naturlig søtning.
     Det må siktes. Kan sløyfes eller eventuelt bare benytte mesquite som gir mest smak.

4)  Ha i melis, sukrinmelis eller annen søtning.
     Jeg brukte vanlig melis siden jeg ikke hadde noe annet i dag.

5)  Rør i egget.

5)  Spe på med kaffi og ha i mer melis om du ikke er fornøyd med konsistensen på fyllet.

Sett kaken sammen:

1) Del kaken i to og fukt den nederste bunnen med et par ss kaffe.

2) Smør et tynt lag med sjokoladekrem på den nederste delen. Del bananene med kniv og dekk
    hele bunnen med dem.

3) Sett på den øverste delen og dekk den med sjokoladekrem og la det renne litt ned på sidene.

4) Pynt kaken med det du måtte ønske. Jeg bruke kvernede nøtter og valnøtter.





    Jeg syntes kaken smakte best når den fremdeles var litt varm inni <3




    Håper det smaker <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar